fbpx

Elképesztő sokan olvastátok az országos felmérésünk részeredményét, mely szerint a kulturális intézmények 81%-ának nincsen éves online marketing terve. Ha te még nem olvastad, katt ide. Most szeretnénk felcsillantani némi reményt, hogy nem ördögtől való a terv elkészítése, igaz, azért kell bele időt és munkát feccölni.

Ezúttal nem írjuk túl a különböző pontokat, inkább egy átfogó képet szeretnénk adni, egyben érthetően átadni, mire is kell figyelni egy marketingterv elkészítés során. De az év folyamán kibontjuk a részleteket, hogy a következő évet, hónapot vagy hetet már magabiztosan tudd elkezdeni – amennyiben van valamilyen célod az online felületeiden.

Az üzleti terv és a marketingterv kapcsolata

Egy kulturális intézmény, legyen az önkormányzati- vagy állami fenntartású, egyházi vagy magán, forprofit vagy nonprofit szervezet, szüksége van üzleti terve.

Az üzleti terv a cég egészének, adott időhorizontra vonatkozó üzleti tevékenységei, azok ráfordításai és eredményei naturáliákban, és értékben. Ennek része a stratégia, mely írásban dokumentált elképzeléseket és elhatározásokat a változásokról, az elérendő célokról és azok elérési módjáról: egymással harmonizáló célok rendszere, célok elérését szolgáló akciók és cselekedetek, a meghatározott mérföldkövek ütemezése és időzítése, valamint visszamérése, értékelése, megtervezett felülvizsgálata.

Az üzleti terv tartalmazz a marketingstratégiát, amelynek rész az online marketing is. Támogatja, segíti az üzleti tervet és magát a marketinget.

E nélkül nem lehet célszámokat, mérföldköveket, KPI-okat (key performance indicators) meghatározni, de mérni sem az eredményességet.

A marketingtervvel, a marketingtervből számos pozitívum előidézhető. Egy 2-3 éves terv alapján fel lehet építeni vagy optimalizálni egy weboldalt, applikációt lehet fejleszteni, ki lehet alakítani a hírlevél-feliratkozást és –folyamatokat, ki lehet alakítani az online kommunikációt a közösségi média felületein, és így nem utolsó sorban megjelennek a törzsvásárlók és rajongók, új célcsoportok kerülhetnek a látótérbe, megnő a fogyasztható és látható tartalom, valamint a hirdetésekkel is eredményeket lehet elérni.

Ami pedig nagyon fontos, a leírt számok visszamérhetők, módosíthatók, ami visszahat az egész stratégiára.

Helyzetértékelés

A marketingstratégia, terv megalkotása során először megnézzük a mostani helyzetet, megnézzük hova szeretnénk eljutni, és hogy azt milyen módon tesszük.

A marketingstratégiában megnézzük a mikro- és makro környezetet. Előbbire szolgál a Porter modell, ahol a lényegében a versenytársakat elemezzük abban a környezetben, amire van ráhatásunk.
A makro környezet elemzésére a STEEPLE modell áll lehetőségként, melyben a demográfiai, technológiai, gazdasági, politikai és etnikai területeket vizsgálunk meg. Ezekre közvetlenül ráhatásunk nincsen.

Az aktuális helyzet felmérését a SWOT-elemzés tudja biztosítani, amikor is megnézzük a cég, szolgáltatás erősségét és gyengeségét, valamint a lehetőségeket és veszélyeket.

Következő lépés a versenytárs elemzés, melyet lehet földrajzi alapon, szolgáltatás-hasonlóság alapon is összehasonlítani.

Eszközök az online tervezés során

Itt kerül elő a 4P-modell, hogy a marketingmixünket jól tudjuk kezelni, optimalizálni, módosítani.

  • Product: termékjellemzők, minőség, csomagolás, márka, kiszerelés
  • Price: árképzés, árdifferenciálás, áralapú promóció
  • Place: helyszín kiválasztása, logisztika
  • Promotion: Reklám, szponzoráció, maga a kommunikáció

A product, vagyis a termék vagy szolgáltatás esetében meg kell nézni, hogy hol helyezkedik el az adott piacon, van-e rá kereslet. Pozícionáljuk a szolgáltatást, a pici viszonyokat, kialakítjuk a célközönséget, megnézzük a vásárlási szokásokat.

Érzékeny terület a price, vagyis az adott termék vagy szolgáltatás ára. Ha túl alacsonyra kerül az árképzés, akkor lehet, hogy nem térül meg a befektetés (idő, pénz, munkadíj), ha túl drága, akkor pedig elképzelhető, hogy csak nagyon szűk réteg fogja megvenni.

A place, azaz a helyszín kiemelkedően fontos. Jól megközelíthető a hely? Hogyan jutnak oda az érdeklődők? Van-e elég parkoló vagy jó-e a tömegközlekedés? Van-e megfelelő infrastruktúra a helyszínen?

A promotion, a kommunikáció pedig keretbe foglalja az előző három eszközt, mivel ezekkel tud megjelenni a célközönség előtt. Ebbe bele tartozik a weboldali szöveg,  a hirdetés, a közösségi médiában való megjelenés, az egységes arculat és végül, de nem utolsó sorban azok a csatornák, ahol el kívánjuk érni az érdeklődőket.

Csatornák az online tervezés során

Három nagy csatornatípust különböztetünk meg:

  • Saját
  • Szerzett
  • Fizetett

A saját csatorna itt egyértelműen a kulturális intézmény honlapja. Itt nem kell félni attól, hogy valamilyen külső szabályozás miatt nem jelennek meg a tartalmak, esetlegesen visszaveszik, letiltják azokat. Ennek egyszeri költsége a weboldal, valamint évi díja a domain kifizetése.

Szerzett csatornának a social média felületeit kell érteni. „Ingyen van”, ingyen lehet tartalmat elhelyezni rajta, akár követőket kehet szerezni, de számolni kell azzal, hogy bármikor megszűnhet ez a csatornánk vagy elvesznek a tartalmak. Ilyen a Blog.hu, Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest.

Fizetett csatorna a hirdetéseket jelenti. Fizetünk a tartalom minél szélesebb körben történő terjesztéséért, a követőbázis növeléséért, a széles körben történő megjelenésért. A Google (Ads, YouTube), a Facebook és az Instagram, valamint feltörekvőként a TikTok ebben a legnagyobb platform.

A hírlevél, mint kommunikációs csatorna lehet saját és fizetős is, attól függ, mennyire szeretnének a kulturális intézmények automatizálást, mérést.

Taktika az online tervezés során

Ez utolsó előtti lépés a marketingterv kialakítása során. Míg a marketingstratégia 1-2 évre szól, addig a taktika rövidtávú, minimum 3 hónap, optimális esetben fél év.

A taktika során kialakul a részletes cselekvési terv, a konkrét eszközök és csatornák meghatározása, valamint a kampányok véglegesítése (mit, mikor).

Mérés az online tervezés során

Az utolsó lépésként megnézzük, hogy mit és miként mérjünk. Azért mérünk, hogy a későbbiek során okosabb reklámozzunk, promotáljunk! Így nem dolgozunk fölöslegesen, az ellenőrzés, visszacsatolás során pedig szükség szerint módosíthatunk a kampányokon.

A mérés során szeretnénk megtudni, hogy mi történik, mire megy el a költés, miből van a bevétel, valamint elértük-e a célokat.

Lényegében, mivel online felület, mindent lehet és érdemes mérni, természetesen a jogszabályi keretek között. Így a weboldalt és annak látogatottságát, a hirdetések eredményeit, a közösségi médiát, felhasználók viselkedését, hatékonyságot.

PR és üzenet az online kommunikáció során

Az online marketing stratégia részét kell hogy képezze az az üzenet, amit a célközönségnek eljuttatunk, amivel elérjük a bevonódásukat.

Az üzenet nem egyenlő a külső PR-ral. A PR a hírrel foglalkozik, azt kommunikálja és terjeszti a kulturális intézmény akár a saját csatornáján, akár más médiafelületen.

Ennyit most a tervezés alapjairól, nem is fárasztunk titeket tovább. Ha gondolod, írd meg nekünk lent kommentben vagy a kapcsolatra kattintva, hogy mit fejtsünk ki bővebben, illetve mi az, ami most téged legjobban érdekel.

Ha tudtunk segíteni, akkor mond el nekünk és másoknak Facebook oldalunkon.

Ha szeretnéd, hogy ebben is segítsen a Kulturkom csapata, keressetek minket bátran.

Ha pedig bármilyen más szolgáltatást vennél igénybe tőlünk, KATT IDE.

Lentebb pedig egy kattintással iratkozz fel hírlevelünkre, hogy ne maradj le a legfrissebb tartalmakról.

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Szólj hozzá!
Estefán Bálint

Estefán Bálint

Online marketing és kulturális menedzser, a méltán népszerű egriprogramok.hu portál alapító-főszerkesztője, a szeretlekmagyarorszag.hu újságírója. Szociálpolitikus végzettsége is van a jogi asszisztensi mellett.